21 mars 2012

Anpassar sig Waldorfskolorna i Sverige för mycket?

En läsare har i en kommentar gjort oss uppmärksamma på en intressant frågeställning som vi gärna vill belysa i boken och här på bloggen:


http://www.waldorfbloggen.blogspot.com/2012/03/valkommen-att-folja-med-pa-var-resa-sen.html


Frågeställningen är alltså: anpassar sig Waldorfskolorna i Sverige för mycket till statliga direktiv (som t.ex Lgr11) och kompromissar de därmed med Waldorfpedagogiska grundprinciper som att helt orientera sig efter barnets utveckling? Enligt skribenten sker denna anpassning inte i Norge där man bättre står upp för de egna principerna. 


Vi vill gärna bjuda in till diskussion om detta spännande tema. Skriv helst i kommentarsfältet nedan så publiceras ditt inlägg så fort vi hinner kontrollera det. Vi släpper i princip igenom alla kommentarer så länge de inte innehåller rena påhoppen eller är helt osakliga. Vi ser helst att du uppger ditt namn. Välkommen med dina synpunkter!



1 kommentar:

  1. Vi väntar oss att waldorffederationen ska lösa vår självförvaltnings- och alternativ pedagogik med kursplaner och målbeskrivningar med utbildningsdepartementet. Waldorffederationen väntar sig att skolorna ska ta tag i de problem med självförvaltning och pedagogiken stöter på och allt ska sedan processas på waldorffederationens möten. Jag tror tyvärr att allt hamnar mellan stolarna sas. Jag gillar en medarbetare som försöker ta reda på exakt var gränsen går i lagar och förordningar, så att han kan få maximal frihet. Tyvärr blir han missförstådd av medarbetare som inte förstår hans intentioner utan tror han bryter mot lagen. Tillit till varandra är något som saknas idag mellan medarbetare. Jag säger inte att det var bättre förr, men jag tror faktiskt det var enklare då vi visste att vi kunde vara waldorfpedagoger utan kompromisser mot Skolverket och Skolinspektion - myndigheterna som kontrollerar oss på många sätt.

    SvaraRadera