14 maj 2012

Nedläggning av Waldorflärarhögskolan eller finansiering av skolorna?

Waldorflärarhögskolan har inte lyckats hitta en finansiering för Waldorflärrarutbildningarna och står nu inför hotet om nedläggning om inte skolorna tar över ansvaret för att täcka kostnaderna framöver.

Läs mer här:

http://www.wlh.se/index.php?id=263

Och kommentera gärna, vad tycker du?


8 kommentarer:

  1. Sara Wikstrand14 maj 2012 16:32

    Vi hade möte om detta på WLH under kurshelgen som gick. OM skolorna går in och hjälper till kan WLH erbjuda ett mycket bra alternativ av utbildningar och waldorfskolan kan därmed på sikt få fler behöriga lärare än kommunala i framtiden då lärarbristen blir akut i vårt land!! Det skulle bli ett framflyttande av waldorfskolans position i samhället. Dessutom - vad finns idag för alternativ?? Tid att ytterligare mangla ovilliga politiker finns inte längre. Detta är en ödesfråga och vill vi ha waldorfpedagogik i vårt land är detta enda vägen.
    Sara Wikstrand

    SvaraRadera
  2. Utan waldorflärare -inga waldorfskolor. Eller?

    Kan wanliga lärare undervisa waldorfpedagogik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sissela Brost- Qamar14 maj 2012 20:46

      Enligt utbildningsdepartementets behörighetskrav - Ja. Men en grundskolelärare utan fortbildning i waldorfpedagogik är väl knappast en waldorflärare? Vad blir kvar av waldorfpedagogiken om man på sikt endast har statligt utbildade grundskolelärare?

      Radera
  3. Sissela Brost- Qamar14 maj 2012 19:48

    Det är helt motstridiga beslut från regeringens sida. Man accepterar å ena sidan waldorfskolan som ett alternativ, man ger skolans elever skolpeng, man ställer därmed också krav på att de undervisande lärarna skall vara utbildade och behöriga. För att vara en behörig waldorflärare krävs ju att du har en sådan utbildning. I samma andetag som man öppnar upp för en diskussion om att bevilja studenter vid waldorflärarhögskolan studiestöd genom CSN, mot ett krav på ökad akademisk nivå och forskning och utveckling kopplat till lärosätet, kommer alltså beskedet att man HELT drar in alla bidrag och all finansiering för lärarutbildningen.
    Så - man erkänner skolan som ett alternativ, man uppmuntrar en utveckling och en högre akademisk nivå, men man omöjliggör samtidigt skolans existens. Vad är syftet? Det är lätt att undra om syftet är att på detta sätt säkerställa att waldorfskolan utrotas som alternativ. Logisk politik av det politiska block som påstår sig vara FÖR valfrihet?

    SvaraRadera
  4. gunilla boivie15 maj 2012 00:21

    Montessori
    Hur gör monessorilärare? Åker till Italien och bekostar sina utbildningar själva?

    Varför kan inte waldorflärare också göra det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stockholms Universitet ordnar 30 p kurs i Montessoripedagogik = två terminer på halvfart. Förutom det kan man utbilda sig i Italien

      /Christine

      http://www.samfak.su.se/samverkan/2.6080/montessoripedagogik-30-hp-1.43654

      Radera
  5. OCH varför kan inte Stockholms Universitet anordna kurser i waldorfpedagogik?
    Räcker inte det?
    Måste waldorf ha sin egen högskola?
    Varför är det viktigt?
    Innehållet i kurser går väl att förmedla oavsett lokal. Oavsett arrangör.
    Stockholms Universitet kan köpa in ulldynor till eleverna om det är viktigt.

    SvaraRadera
  6. Det vore väl utmärkt om Stockholms Universitet kunde anordna kurser i waldorfmetodik! En sådan dialog har ju också länge förts med universitetet utan framgång. Däremot lär sådana kurser inte leda till en komplett waldorflärarutbildning så som skolorna behöver. En anledning till detta är bland annat att den antroposofiska människokunskapen är en oersättlig del av Waldorfpedagogiken, och den är knappast universitetet beredd att undervisa i. Dessutom behövs en stor del eget konstnärligt arbete av olika slag inklusive eurytmi.

    SvaraRadera